Essentiële omega 3 vetzuren

Essentiële omega 3 vetzuren

De afgelopen jaren en nog steeds hoor en zie je veel over vetvrij en vetarm eten. Vet is eigenlijk een soort van ‘ fout ‘ voedingsmiddel geworden dat je het liefst zo min mogelijk moet binnen krijgen . Maar vetten zijn erg belangrijk en zelfs essentieel voor optimaal functioneren van je lichaam.

Vetten zijn o.a. belangrijk voor :

  • de opslag van energie
  • ondersteuning van de huid
  • isolatie van het lichaam
  • onderdeel van elk celmembraan
  • bouwsteen van myeline ( Myeline is een versneller voor een zenuwimpuls )
  • bescherming van de organen
  • bouwstenen van hormonen en de hersenen.

 

Vet wordt o.a. opgebouwd uit verschillende vetzuren

  • Verzadigde vetzuren bijv boter
  • Enkelvoudige onverzadigde vetzuren bijv olijfolie
  • Meervoudig onverzadigde vetzuren bijv. visolie en lijnzaadolie

In het hedendaagse voedingspatroon komt relatief veel verzadigd vet voor en relatief weinig onverzadigde vetten. En kunnen we er eigenlijk vanuit gaan dat we deze essentiële vetzuren moeten aanvullen  , het lichaam kan deze vetten namelijk niet zelf aanmaken. Een goede manier om deze aan te vullen kan door het nemen van visolie. Visolie heeft de voorkeur boven een plantaardige vorm       ( bijv lijnzaad ) omdat de plantaardige vorm nog moet worden omgezet naar  de werkzame stof DHA en EPA. De vis doet dit al automatisch voor ons.

 

Enkele eigenschappen van visolie :

  • De EPA en DHA zorgen voor een verminderde vetopslag in de vetcellen
  • Het activeert de vetverbranding genen
  • Essentieel voor energie productie
  • De DHA kan de bloeddruk verlagen
  • Verhoogt het gebruik van de de hoeveelheid opgeslagen vet in vetcellen
  • Zorgt voor verminderde ontstekingsverschijnselen
  • Verbetert de huidconditie
  • Zorg voor afname van pijn bij ontstekingsverschijnselen
  • Essentieel voor de absorptie van vit a,k,e,d
  • De EPA reguleert de bloedvoorziening naar de hersenen en is noodzakelijk voor een goede focus
  • Essentieel voor gezonde gewrichten
  • Verhoogt het serotonine niveau in de hersenen en verminderd hierdoor de kans op paniek aanvallen en depressies
  • Verbetert zuurstoftransport
  • Kan de kans op hart- en vaatziekte verminderen
  • Verbetert de groei
  • Goede stressfighter. Zorgt er voor dat in stressvolle situaties er minder stresshormonen worden geproduceerd .
  • Verhoogt de stofwisseling
  • Verbetert de insuline gevoeligheid.

 

Zoals je kan zien speelt visolie een belangrijke rol in het optimaal functioneren van het lichaam of het nu gaat om afvallen, aankomen, vitaliteit , mentale gezondheid enz. Een beperkte inname zal dan ook leiden tot diverse problemen.Voor een optimale gezondheid is het dus noodzakelijk dat je dagelijkse vetinname op peil is !

 

 

 

 

Share This

Share this post with your friends!

Shares