stretch

Rekken of Full range Of Motion ?

Dat was de vraag die ik gisteren op mijn facebook pagina stelde. Ik zie zoveel mensen rekken en strekken voor, na , tijdens het sporten en iedereen heeft er natuurlijk zijn eigen motivatie bij. Wanneer je kijkt naar de wetenschappelijke literatuur, zie je eigenlijk geen duidelijk uitgesproken bericht dat voor of tegen rekken pleit. Zoals wel vaker met wetenschappelijke onderzoeken…..

Maar als we nu eens een stapje terug gaan en kijken naar de reden waarom veel mensen rekken en strekken. Vaak heeft dat toch te maken met de aanwezige stijfheid in de spieren. Het al oude tenen aantikken met gestrekte benen is denk ik een van de meest bekende bewegingen om te meten of iemand voldoende lenigheid heeft.  Om die lenigheid te vergroten gaat met vaak de hamstrings rekken in de hoop de flexibiliteit te vergroten. Maar is dat wel zo’n goed idee ?

 

Wat is dan de rede waarom die hamstrings zo stijf zijn ?

 

Het lichaam is continue opzoek naar een optimale situatie, daarnaast is het lichaam een genie als het gaat om compenseren en beschermen.  Wanneer je dat in je achterhoofd houdt en dan kijkt naar bijv die stijve hamstrings , zou het dan een beschermingsreactie kunnen zijn van het lichaam omdat verder bewegen een onveilige situatie zou veroorzaken voor het lichaam ?

 

Als het lichaam een onstabiele situatie aantreft treedt er een beschermingsreactie op.  Het zal de beweging in een bepaalde richting niet toe willen laten en als bescherming de omliggende spieren laten verstijven.  Deze instabiliteit kan veroorzaakt worden door spierzwakte, door verminderde werking van de proprioceptoren ( de “messengers” van het lichaam ) of een verkleving van de spieren ( adhesie )   Wanneer je in dat geval gaat rekken ,ga je dus eigenlijk het beschermingsmechanisme van het lichaam voorbij en creëer je een situatie die nog instabieler is dan voorheen, met als gevolg dat de kans op blessures enorm toeneemt.

 

“Increased mobility without stability, is increased injury”

 

Wil je meer flexibiliteit zal je dus iets moeten gaan doen aan de oorzaak van die stijfheid. In dit geval de spierzwakte, adhesie, slechte werking proprioceptoren.  Een van de  oplossingen voor dit probleem is het trainen in een zo groot mogelijke bewegingsuitslag. ( Full range Of Motion ) Door te trainen in FOM zorg je ervoor dat het lichaam over de gehele spierlengte sterker gaat worden.  Het lichaam gaat als reactie op deze belasting de spier als het ware verlengen door in de lengte extra contactiele delen aan te leggen      ( sarcomeren) Deze extra contractiele delen zorgen er eigenlijk voor dat je ook in de uiterste stand voldoende kracht en dus stabiliteit hebt. Het gevolg hiervan is, dat het lichaam een verminderde instabiliteit waarneemt in de uiterste standen van een beweging en als gevolg daarvan een grotere bewegingsuitslag toe laat.  Het vergroten van je flexibiliteit door het trainen in FOM zorgt niet alleen voor meer flexibiliteit , maar ook de kans op blessures neemt drastisch af.

 

Spierstijfheid als gevolg van adhesies of verminderde werking van de proprioceptoren  zullen deels kunnen worden opgelost door FOM. Echter de Mylogenics methode is hierin een veel effectievere tool en geeft direct meer flexibiliteit . Voor meer info kijk op bramstille.nl of stuur me een mail.