stress-and-acid-reflux

En hoe kun je het effectief bestrijden ?

Stress is een woord dat veel wordt gebruikt in combinatie met werk gerelateerde zaken. Wat veel mensen niet weten is dat je lichaam ook stress kan ervaren vanuit voeding, vanuit fysieke training of vanuit omgevingsfactoren ( bijv. uitlaatgassen )

Nu is je lichaam een mooi apparaat en kan het erg flexibel omgaan met stress, MITS het de tijd krijgt om te herstellen en voldoende voedingsstoffen binnen krijgt EN kan opnemen om te herstellen.

In onze huidige maatschappij is stress echt wel een dingetje aan het worden. Als ik kijk naar de hoeveelheid ( chronische ) klachten die in mijn praktijk langs komen, is het merendeel uiteindelijk stress gerelateerd .

Wat doet stress dan in je lichaam ?

Het lichaam zit fantastisch in elkaar en heeft een mooi mechanisme om in stress situaties in opperste staat van paraatheid te functioneren. Het zogenaamde fight or flight systeem. Alles wordt zo ingezet dat het op de meest efficiente manier kan reageren op de stressvolle situatie.  In het plaatje hieronder , zie je duidelijk in beeld wat er in zo’n situatie gebeurt . De gele organen werken actiever en de blauwe organen werken minder actief.

Wanneer je lichaam met stress te maken krijgt betekent het o.a. dat :

  • Je oppervlakkiger gaat ademhalen
  • Je opslagplek voor directe energie wordt zwaarder belast ( lever ) met als gevolg cravings
  • Je gehele spijsvertering op een lager niveau komt te liggen.
Als dat af en toe gebeurt is dat helemaal niet erg. Maar wanneer je chronisch verhoogde stress hebt heeft dit een behoorlijk effect op je gezondheid. Zoals je terug ziet in het plaatje hierboven, werkt je spijsverteringssysteem in een stresssituatie op een lager pitje .  Met als gevolg dat je het eten dat je eet niet goed kan verteren ( immers je maag werkt ook niet optimaal ). Niet goed verteren betekent dat je darmen te grote brokken voeding te verwerken krijgen en dus slecht kunnen opnemen. Er ontstaat langzaam een te kort aan voedingsstoffen en hierdoor een groeiende kans op allerlei soms vage klachten. Opgeblazen gevoel, obstipatie , diaree,       ( chronische ) vermoeidheid , after dinner dip , brandend maagzuur enz..

Hoe kun je je lichaam helpen stress te verminderen ?

Uiteraard spelen voeding en beweging hierin ook een rol, maar voor nu kijken we even naar een aspect wat misschien wel veel belangrijker is. Een van de gevolgen van het Fight or Flight systeem is  namelijk een oppervlakkige ademhaling. Deze ademhaling associeert je lichaam direct met stress. Het merendeel van de mensen die stressklachten ervaren heeft dan ook een oppervlakkige ademhaling. Wanneer je deze ademhaling bewust anders gaat doen, dan kun je je lichaam uit de fight or flight stand halen en weer laten ontspannen/herstellen. Met als gevolg dat je een positieve spiraal kan ontwikkelen op het gebied van het verteren en opnemen van voeding .
Het gaat om de zogenaamde diafragma ademhaling. Het diafragma speelt een grote rol in het lichaam als het gaat om gezondheid. Om optimaal voordeel vanuit deze manier van ademhaling te kunnen halen, kun je het diafragma activeren. Dit doe je door met je vingers het borstbeen te masseren ter hoogte van de aanhechting van je ribben. Gedurende 2 minuten loop je zo het hele borstbeen een aantal keer af. Het kan soms wat gevoelig zijn, op die plekken mag je dan wat langer blijven masseren. Vervolgens ga je bewust naar je buik ademhalen. ( zie video )  Wanneer je dit 2x per dag 5 a 10 min , gedurende 2 a 3 weken doet, reset je je ademhaling en ga je uiteindelijk onbewust naar je buik ademhalen.  Een mooi moment om dit te doen is bij het opstaan en naar bed gaan bijv..Succes !

Share This

Share this post with your friends!

Shares