Ontbijten is de belangrijkste maaltijd van de dag. Een goed of slecht ontbijt kan je dag maken of kraken. Ik krijg dan ook veel vragen van cliënten over wat is nu een goed ontbijt ?

biefstuk,noten

 

 

 

 

Biefstuk met noten zeg ik dan , dan kijken ze me raar aan met en beetje een vies gezicht. ‘ s ochtends !? Echt !? . JA ‘s ochtends .

Een heerlijke biefstuk met noten maar sowieso een proteine rijke maaltijd  is een perfecte start van je dag omdat het je hersenen optimaal laat functioneren en je een basis legt voor de rest van de dag. Doordat het ontbijt rijk is aan proteine zullen de neurotransmitters dopamine en acetylcholine je hersenen extra stimuleren gedurende de hele dag. Daarnaast zorgt het vlees ervoor dat je insuline* niveau geleidelijk stijgt. De noten zijn naast een uitstekende bron van gezonde vetten ook verantwoordelijk voor het stabiel houden van de insuline spiegel gedurende een langere periode . In tegenstelling tot ons ‘ traditionele ‘ ontbijt dat vooral bestaat uit koolhydraten.

Ondanks dat ons lichaam in de ochtend een grotere insuline gevoeligheid heeft, zal de insuline piek groter zijn in vergelijking tot een eiwitten/vet ontbijt. Ook hebben koolhydraten vooral effect op het serotonine niveau en dat leidt uiteindelijk i.c.m een dalende bloedsuikerspiegel** tot een ‘ dipje ‘ . Een bijkomend gevolg is ook dat je sneller terk krijgt en vaak ook grotere trek tijdens de lunch . Dit resulteert vaak in teveel eten en ongezonde keuzes.

Mocht je allergisch zijn voor noten kun je ze vervangen door een van deze producten. Deze bevatten weinig fruitsuikers en hebben relatief weinig invloed op je bloedsuikerspiegel.

  •  abrikoos
  • avocadoavocado
  • zwarte/blauwe bessen
  • grapefruit
  • nectarines
  • olijven
  • papaya
  • perzik
  • frambozen
  • aardbeien

 

*Waarom is het belangrijk om je insuline gevoeligheid groot te houden? 
Het hormoon insuline is o.a. verantwoordelijk voor de opslag van vet. Des te lager de insuline gevoeligheid , des te hoger de insuline afgifte , des te groter is de de vetopslag. 

**Waarom is het belangrijk om je bloedsuikerspiegel constant te houden ? 
Waneer je een piek krijgt in je bloedsuiker, zal er kort daarna een dip ontstaan. Deze dip is voor het lichaam een signaal om de bloedsuikerspiegel te gaan stabiliseren. Het geeft een signaal af  en  het gevolg is dat je hierdoor sneller trek krijgt en onbewust keuzes gaat maken voor producten die je bloedsuikerspiegel snel laten stijgen. Hierdoor wordt er ook meer inuline afgegeven en creëer je dus meer vetopslag.