Iedereen heeft al wel eens een poging gewaagd om een rondje hard te lopen. Hardlopen en met name duur lopen heeft een de afgelopen jaren een enorme vlucht gemaakt en er zijn steeds meer mensen die deze eenvoudige manier van bewegen gebruiken om gewicht te verliezen en hun lichaam gezonder te maken.

Echter dit werkt contra-productief !!

Wie heeft volgens jou het laagste vet % een sprinter( krachtig en gespierd) of een marathon loper ( ingevallen en oud gezicht) Wat was je antwoord ? Als je sprinter hebt gekozen zit je goed. Een sprinter doet niet aan duur loop waarom ? Omdat duurtraining een negatief effect heeft op de Power van de sprinter. Een sprinter wil snel en explosief zijn. Duurloop maakt hem langzaam en traag en dus een slechtere sprinter.

Een gevolg van frequente en langdurige cardiotraining is dat je last krijgt van “adrenal fatigue” Vermoeidheid, angstaanvallen,verminderd korte termijn geheugen, concentratie problemen enz. Uit onderzoek blijkt ook dat bijv Altzheimer vaker voorkomt bij duur sporters. Een andere effect van langdurige frequente cardio-training is dat de verhouding cortisol  ( stresshormoon ) en testosteron ( spieropbouwend hormoon ) negatief beïnvloed wordt. Gevolg hiervan is , is dat je minder spiermassa gaat opbouwen of zelfs spiermassa verliest!! Omdat je spieren de grootste vetverbranders zijn in je lichaam verlaag je dus ook je vetverbranding en heeft het een negatief effect op je lichaamssamenstelling.

Doordat je cortisol niveau als gevolg van veel en langdurige cardio continue verhoogt is worden de receptoren in je spiercellen minder gevoelig voor het hormoon insuline . Gevolg hiervan is dat er meer insuline aangemaakt dient te worden om je spiercellen te voorzien van van glucose. Doordat je insuline niveau stijgt , stijgt ook weer de opslag van vet. Daarnaast zorgt de insuline ervoor dat het niveau van het Groeihormoon ( verjongingshormoon ) daalt , met als gevolg een langzamer herstel en een tragere vetverbranding.

Conclusie :

Langdurig en frequent duursporten zorgt voor een stijging van de catabolen hormonen ( cortisol & insuline = vetopslag )en een daling van de anabolen hormonen ( testosteron & groeihormoon =  vetverbranding ). Gevolg is meer vetopslag en snellere veroudering van het lichaam door o.a. oxidatieve stress. Dus ga je voor het verbeteren van je lichaamssamenstelling ( meer spier minder vet ) kies voor het doen van High Intensity Interval Training. Hierdoor verbeter je ook je conditie ( vo2max ) maar ook je vetverbranding !! Deze methode zorgt er namelijk voor dat de catabole hormoon spiegel laag blijft en de anabole hormoon spiegel wordt getriggert

 

 

 

 

 

 

Share This

Share this post with your friends!

Shares