Eet chocola !!

Als er iets een voorbeeld is van  mind-body-food-verbinding is het chocolade. Er is een overvloed aan bewijs dat chocolade voordelig kan zijn voor de gezondheid door zijn hoge gehalte aan antioxidanten en de rol in de productie van enzymen . Het wordt getest als een behandeling voor hoge bloeddruk en voor personen met een verhoogt  risico op hart-en vaatziekten. Daarnaast verbeterd chocolade ook de gevoeligheid voor insuline wanneer de cellen resistent zijn. Een insuline resistentie leidt bijna altijd tot diabetes en een slechte lichaamssamenstelling. Het blijkt dat bij matige hoeveelheden,  chocolade echt een toevoeging kan zijn aan een gezonder leven.

Het grootste voordeel voor de gezondheid is het  vermogen om de bloeddruk te verlagen. Een studie InThe American Journal of Clinical Nutrition vergeleek het effect van een donkere of witte chocolade aanvulling op de bloeddruk bij een populatie van gezonde volwassenen voor 15 dagen. Witte chocolade bevat geen polyfenolen, die worden verondersteld de bloeddruk te verlagen .Donkere chocolade bevat een hoge concentratie van polyfenolen.

Eet met mate !!  Max. 15- 30 gram per dag wanneer je daar naast minimaal 2 keer per week een uur intensief sport 

Het donkere chocolade supplement gaf een aanzienlijk verbeterde insuline gevoeligheid en verlaagde bloeddruk, terwijl de witte chocolade geen effect had . De onderzoekers van deze studie hadden een analyse uitgevoerd van alle voorgaande chocolade-gerelateerde studies en ontdekten dat chocolade suppletie is gekoppeld aan een gemiddelde daling van de systolische ( bovendruk ) bloeddruk met 4,5 mm Hg en de diastolische ( onderdruk )bloeddruk van 2,5 mm Hg. Geschat wordt dat een vermindering van 3 mm Hg van de systolische bloeddruk het risico op cardiovasculaire aandoeningen verlaagd . Nog indrukwekkender is een tweede analyse van een eerder chocolade onderzoek waaruit blijkt dat er een vermindering is van het risico op hart-en vaatziekten met 37 procent en een daling van het risico op een beroerte met 29 procent wanneer men gematigd chocolade eet .

Naast het verbeteren van de stofwisseling en de cardiovasculaire gezondheid, is chocolade een voedingsstof voor het brein. Het boek ” Why women need chocolate ” (Hyperion 1995), geschreven door diëtiste Debra Waterhouse, verduidelijkt hoe chocolade de neurotransmitter productie beïnvloedt. Waterhouse verklaart in haar boek de theorie dat vrouwen hunkeren naar voedsel dat gekoppeld is aan voortplanting en chemie van de hersenen. Deze laatste theorie is gerelateerd aan serotonine en endorfine. Waterhouse zegt dat serotonine  de stemming stabiliseert en een gevoel van rust creëert. Als het serotonine niveau in je hersencellen te laag is, zijn ze niet in staat om het ‘ Feel good ‘ bericht te verzenden, en daarom voel je je prikkelbaar en humeurig. Waterhouse zegt dat endorfinen zorgen voor een gevoel van euforie. Als de endorfine laag zijn in je hersenen cellen, voel je je gestrest en vermoeid. Je hunkert naar biologisch vet ( bijv. visolie ) of chocolade die je endorfine stimuleren, en zo je  “feel good” tank weer kunnen vullen.Andere heilzame ingrediënten in chocolade zijn phenylethylamine, een chemische stof die ook leidt tot het vrijkomen van endorfine en theobromine, die de stemming verbeteren en chemisch verwant zijn aan cafeïne en magnesium, een mineraal dat belangrijk is bij het stabiliseren van de stemming en betrokken is bij de productie serotonine. Bovendien bevat chocolade  flavanolen die helpen bij het reguleren stikstofmonoxide, een stof die kan helpen de bloeddruk onder controle te houden. De flavanolen hebben ook antioxiderende eigenschappen die ontstekingen verminderen en zorgen voor het beschermen van slagaders.

Voordat je je haast naar de dichtstbijzijnde AH om het chocoladeschap leeg te kopen, zijn er een aantal richtlijnen. In de eerste plaats vermijdt chocolade die een hoog fructose gehalte , gehydrogeneerde vetten( oliën die hard gemaakt zijn , bijv. margarine en boter )en melk bevatten (melk blokkeert de opname van alle anti-oxidanten). Als algemene regel geldt, hoe donkerder de chocolade, hoe beter. minimaal 70% cacao !! bijv de pure chocolade van ‘ tony chocolony ‘

Alvast een fijne pasen.

Referenties:

Persson, I., Persson, K., et al.. Effecten van cacao-extract en donkere chocolade op angiotensin-converting enzyme en stikstofoxide in humane endotheelcellen en gezonde vrijwilligers. Journal of Cardiovascular Pharmacology. 2011. 57 (1), 44-50.Fraga, Cesar. Cacao, Diabetes en Hypertensie: Moeten We eten meer chocolade. De American Journal of Clinical Nutrition. 2005. 81, 541-542.

Grassi, D., Desideri, G., et al.. Bloeddruk en cardiovasculair risico,: Hoe zit het met Cacao en Chocolade Archief in de biochemie en Biophysiology. 2010. 501 (1), 112-115.

Vlachopoulos, C., Alexopoulos, N. et al.. Effect van donkere chocolade op arteriële functie bij gezonde personen: Cocoa In plaats van Ambrosia. De huidige Hypertensie Reports. 2006. 8 (3), 205-211.

Egan, B., Laken, M., et al.. Heeft Dark Chocolate hebben een rol in de preventie en het beheer van hypertensie? Hypertensie. 2010. 55 (6), 1289-1295.