Blessures, hoe ontstaan ze en hoe kom je er vanaf ?

 

Een blessure kan ineens ontstaat , denk bijv. aan een beenbreuk of een kneuzing. Maar een blessure kan ook langzaam opgebouwd worden en soms een ‘ vaag ‘ karakter hebben.     Bijv. een achillespees die pijnlijk is als je opstaat maar na een paar stappen neemt de gevoeligheid af .  Een schouder die steeds moeilijker beweegt en pijnlijk wordt. Je krijgt last tijdens het beoefen van je sport of tijdens je werk terwijl je daarvoor eigenlijk nog nooit last had.

 Bij elke beweging die je maakt zijn spieren betrokken. Spieren die door een ingenieuze manier van samentrekken en ontspannen een beweging kunnen creëren. Wanneer je bijv je arm buigt, zal je Biceps moeten aanspannen en te Triceps moeten ontspannen , anders zou je je arm nooit kunnen buigen.

Wanneer alles optimaal werkt en elke spier die nodig is om de beweging te maken goed kan samentrekken en ontspannen is er niks aan de hand. Maar op het moment dat er een van de spieren die nodig is om een beweging te maken slechter gaat functioneren. (Hij kan dus niet meer goed samentrekken/ontspannen.) dan ontstaat er ineens een hele andere beweging. Hij ziet er van de buitenkant nog wel hetzelfde uit, maar van binnen is er ineens een hele andere samenwerking gaande. Er is dus een spier die “ functie “ mist en dat moet door een andere spier worden opgevangen . In het begin kan het lichaam dit nog redelijk goed opvangen, maar als de belasting groter wordt , zal er langzamerhand wat irritatie gaan ontstaan. Wat uiteindelijk zal resulteren in pijnklachten.

Maar die pijn hoeft niet op de plek te zitten die het probleem veroorzaakt.

 mylo 2

Ik krijg in mijn praktijk vaak mensen met klachten die al langere tijd voortduren , alles al geprobeerd hebben en steeds met het probleem blijven zitten , zonder concrete oplossing. Wanneer ik mijn cliënt dan vraag wat hij/zij allemaal gedaan heeft om het probleem op te lossen, valt het me op dat er vooral wordt gekeken naar de plek waar iemand pijn heeft. Pijn is echter in de meeste gevallen geen oorzaak, maar een gevolg van iets.

Dus met het verlichten van de pijn is de oorzaak nog niet opgelost.

 Een andere oplossing die vaak gebruikt wordt, is het doen van specifieke oefeningen. Echter wanneer er een spier is die niet goed werkt , kun je eigenlijk niet optimaal bewegen en zal je belastbaarheid misschien wel toenemen, maar wanneer je stopt met het doen van de oefeningen zal de klacht weer terug komen.

 

 Hoe los je het dan wel op ?

 In de praktijk merk ik dat het oplossen van een bepaald probleem de volgende stappen nodig heeft.

  1.  De zwakke schakel opzoeken
  2. De functie van de zwakke schakel verbeteren 
  3. Dmv oefeningen de coördinatie verbeteren en belastbaarheid vergroten

Wanneer ik deze 3 stappen volg is het merendeel van mijn cliënten binnen 1 a 2 consulten voor 90% tot 100% van zijn / haar klachten af.

 

Klachten die ik vaker tegenkom en succesvol heb verholpen, 

Achillespees

Knie

Heup

' Frozen ' Shoulder

Tennis elleboog

Lage rug klachten

Klachten die als RSI worden bestempeld

Allerlei " slijmbeurs ontstekingen " 

 

Wil je eindelijk van je klacht(en) af ?

Laat via onderstaande knop een berichtje achter en ik neem z.s.m. contact met je op .

 

Share This

Share this post with your friends!

Shares