Weet niet of je vaak op de etiketten kijkt van bepaalde voedingsmiddelen die je aanschaft.Maar die gene die dat wel doen ,zal ongetwijfeld zijn opgevallen dat er in de meeste producten toch iets van suiker op een of andere manier is toegevoegd. Niet alleen in snoep waar we het eigenlijk allemaal verwachten , maar ook chips, vleeswaren, soepen enz .

 

Waarom wordt suiker overal aan toegevoegd ?

Je lichaam is eigenlijk continue in overlevingsmodus. Waarschijnlijk merk je wel dat wanneer je lang niet eet , je trek naar zoetigheid sterker wordt.  Deze suikers zijn voor je lichaam een snelle vorm van energie, zodat je in geval van nood , voldoende energie hebt om weg te rennen. Nou hoeven we dat allang niet meer maar iedere keer als jij iets van suiker binnen krijgt wordt er in je hersenen een beloningssysteem getriggerd . Je krijgt ook vaak een euforisch gevoel na het nuttigen van een lekkere mars, snickers , stuk taart, enz.   Dit systeem zorgt er eigenlijk voor dat je meer wil. Er is zelfs onderzocht dat suiker hetzelfde effect te weeg kan brengen in je hersenen als cocaïne / heroïne. Je kan dus ook letterlijk verslaaft raken aan suiker !!

Om nou even terug te schakelen naar waarom wordt er overal suiker aan toegevoegd. De fabrikant vindt het natuurlijk wat mooi als jij meer van zijn producten gaat en blijft eten. Ze willen je dus eigenlijk gewoon dat je verslaaft raakt aan hun product. Ooit wel eens afgevraagd waarom je die zak M&M’s in een keer leeg eet ? Of dat pak koekjes ?

Ons lichaam( lees beloningssysteem) reageert erg goed op combinaties van zout, suiker en vet. Deze combinatie zal er bij elk product ervoor zorgen dat je blijft eten !!! En als je erop gaat letten zie je deze combinatie maar wat vaak terug komen in de kant- en –klaar maaltijden, maaltijden bereidt in (fastfood)restaurants enz.

 

10 redenen om geraffineerde suikers te vermijden

  1. Suikers kunnen voedingsallergieën veroorzaken
  2. Suikers kunnen de productie van groeihormoon verlagen
  3. Suikers kunnen bijdragen aan het ontwikkelen van verschillende vormen van kanker
  4. Suikers kunnen je imuunsysteem negatief beïnvloeden
  5. Suikers kunnen je trygliceride gehalte in je bloed verhogen
  6. Suikers kunnen je hoeveelheid LDL ( slechte cholesterol ) verhogen
  7. Suikers kunnen je hoeveelheid HDL ( goede cholesterol ) verlagen
  8. Suikers kunnen je dik maken
  9. Suikers kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van diabetes
  10. 10. Suikers kunnen hypoglycaemie veroorzaken

Het verlagen van je suiker inname kan dus erg veel invloed hebben op je gezondheid !

 

Meer weten ?  In het boek “ laat je niet volvreten” wordt er uitgebreid beschreven hoe de levensmiddelenindustrie ons continue voor de gek houdt